Baja California! - Reisverslag uit Guerrero Negro, Mexico van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Baja California! - Reisverslag uit Guerrero Negro, Mexico van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Baja California!

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

13 December 2006 | Mexico, Guerrero Negro

Hi everyone, hola a todos!

Vanuit Los Angeles hebben we, langs de kust fietsend, het landschap flink zien veranderen. Van de welvarende Amerikaanse Beachtowns; Hungtinton Beach (Gerard, ging jij hier niet wonen als je met pensioen gaat?)Carlsbad en Newport Beach naar het stoffige, drukke, minder welvarende Tijuana: gateway to Baja California!

Baja California is een schiereiland voor de kust van Mexico. Van Noord naar Zuid ligt er de Mexican Highway No.1 die op Baja 1700 km lang is en eindigt in Cabo San Lucas, ons einddoel.
De Highway begint net over de grens als vierbaans maar later versmalt hij tot een, naar NL maatstaven, provinciale weg en die weg delen wij met auto's, bussen en vrachtwagens.
In de USA waren verbazingwekkend veel bikelanes langs doorgaande wegen maar niet in Baja.
De meeste automobilisten gaan ruim om ons heen en het verkeer wordt naarmate we zuidelijker komen steeds minder maar het blijft oppassen geblazen en niet alleen voor de auto's maar ook voor de vele honden die ons al op 500 meter afstand aan zien komen en dan als een gek op ons af komen rennen. Hun 'enthousiasme' grenst aan hondsdolheid. Ginette heeft een Dog-dazzer (zend een ultrasoon geluid uit, schijnt te werken) en ik fiets met onze rubberen tenthamer in mijn koerstrui om in uiterste nood de hond een tik achter zijn oor te geven. Wat naast de dazzer tot nu toe toch het beste werkt, is.. terugblaffen maar dan harder...

Naast Highway no 1 zijn er geen verharde doorgaande wegen. Van ons plan om de backroads te nemen komt dus weinig terecht. Deze backroads zijn voor de fiets met bepakking onbegaanbaar en vaak alleen per 4wd (voor de kenner: with high clearance)begaanbaar. (Annink, you will love it out here)

Dus wij peddelen langs Higway No. 1, achternagezeten door verkeer en honden en genieten van het woestijnlandschap. Het is een woest, droog en bergachtig landschap met struikachtige vegetatie opgefleurd door mooie cactussen. We beginnen vaak om ca 9.00 te fietsen en proberen voor het donker (17.00) een hotelletje te bereiken. We fietsen dan gedurende de dag een uurtje of 4 a 5 en leggen zo ongeveer 100 km af. Bergop gaat met 10 km per uur (of minder), bergaf met 50-60 km/u maar gemiddeld 20 km/u.

Van ons plan om veel te kamperen komt vooralsnog ook weinig terecht. Het is om 1700 donker, s'nachts erg koud (minder dan 10 graden)en overdag, om Joke haar vraag te beantwoorden: 20 tot 25 graden. De campgrounds zijn onaantrekkelijk (soort parkeerplaats) want ingericht voor RV's (Campers). De Mexicanen die wij spreken zijn zeer vriendelijk and the food is great!

Vandaag hebben we, shame on us, ca 440 km in de bus gezeten, op dat deel van de route was er geen enkele overnachtingsmogelijkheid en aangezien de locals wildkamperen sterk hadden afgeraden hebben we een stukje met de bus gedaan en zijn aangekomen in Guerrero Negro een plaatsje dat vlak bij Laguna Ojo de Liebre ligt. O.a. in deze lagune krijgen de grijze walvissen rond deze tijd hun babies. In januari schijnen er tot 1000 (!) grijze walvissen te zwemmen. We zijn aan de vroege kant maar morgen pakken we de moutainbike en gaan we 24 km off-road om de lagune te bereiken waar we een lokale visser zullen vragen of hij de Nederlandse Jonassen de ballenas gris (if any) kan laten zien.

Of er walvissen waren kunnen jullie binnenkort lezen in het volgende verslag.

Stay tuned,

Hasta Luego,

Ginette en Boris.

PS Carl, wellicht volgende keer foto met muts.

• 14 December 2006 - 07:36

Frank S:

Bwenos Diejas Bogi! Ontzettend leuk om jullie avonturen zo te volgen. Ik snap alleen nog niet wat de lol is van het fietsen. Als je frisse lucht wilt had je ook een cabrio kunnen huren. Stuk makkelijker. Overigens Boris, met jouw stemgeluid kan je een kudde doofstomme olifanten nog schrik aanjagen, dus dat je de honden van je af kan houden verbaast mij niets.

• 16 December 2006 - 16:05

Harry En Greet:

Hoi Boris en Ginette,
    We hoorden kort geleden dat jullie een grote reis gingen maken en dat het te volgen was op internet, dus wij gauw kijken en ja hoor wat leuk om jullie avonturen te volgen. We zien Boris al blaffen, wel spannend hoor met die honden achter jullie aan! maar wat een geweldig leuk dat jullie deze reis zijn gaan maken. We zullen het blijven volgen en veel plezier! een groet van Harry en Greet

• 22 December 2006 - 10:33

Simon:

Hola amigos, goed te horen dat de dazzer & eigen geblaf vooralsnog werken. Hopelijk houden de stenen gooiende kids zich ook rustig. Jammer van de walvissen, in NZ kan je op herhaling. Leuke verhalen! Feliz navidad & cuidado con los perros.