The Land of Blue Sky - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu The Land of Blue Sky - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

The Land of Blue Sky

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

09 Mei 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vrinden,

De draad weer oppakkend, zijn we via Pingyao, een mooi authentiek Chinees stadje wat nog niet grootschalig is gerenoveerd en nog niet geheel ten prooi is gevallen aan het Chinees massatoerisme, en Datong wat o.a. bekend is vanwege het nabijgelegen Hanging Monastery en de Yungang Caves, naar Beijing gereisd.

In Beijing, een moderne stad van 14 miljoen inwoners, hebben we (vanzelfsprekend) De Verboden Stad en het Tiananmen Plein bezocht.

Vanuit Beijing zijn we vervolgens naar Ulaanbataar(UB), de hoofdstad van Mongolie, gevlogen.

Na de de val van de Berlijnse muur heeft Mongolie zonder bloedvergieten het Russische communistische juk van zich afgeschud en is redelijk succesvol getransformeerd in een parlementaire democratie.
De hoofdstad van 800.000 inwoners doet echter een beetje grimmig en zeer russisch aan: grauwe flatgebouwen, stoffige straten en alles in het, voor ons onleesbare, Cyrillisch schrift. In en om de stad heen staan er traditionele tenten, de zogenaamde 'gers'. De helft van alle Mongolen leeft in een dergelijke ger.

Bezienswaarigheden in UB zijn o.a. een mooi Boeddhistisch klooster en interessante musea. In het Museum of Natural History zijn prachtige skeletten van dinosaurussen te zien die in de Gobi woestijn zijn opgegraven.

In UB hebben we vervolgens voor 9 dagen een jeep plus driver gehuurd die ons naar en door de Gobi woestijn zal loodsen. Met een gehuurde kampeeruitrusting en een jeep vol proviand zijn we richting het zuiden vertrokken.

De Gobi woestijn strekt zich uit over het zuiden van Mongolie en het noorden van China en beslaat ongeveer een derde van Mongolie met een oppervlakte vergelijkbaar met dat van heel Frankrijk. Een gebied van extremen; in de zomer temeraturen boven de 40 graden celsius, in de winter soms 40 graden onder nul. In het voorjaar zandstormt het vaak. Dunbevolkt met nomaden die een paar keer per jaar hun gers en kuddes van schapen, paarden, koeien of kamelen verplaatsen naar groener gras.

De driver Gana en de jeep zijn in de woestijn beiden hun gewicht in goud waard. Gana fungeert als chauffeur, tolk, kok, gids, kortingskaart ('no,not tourists, my friends') en nieuwsbrenger voor de nomaden en de jeep krijgt het zwaar te verduren in de woestijn.
Door de woestijn lopen kris-kras jeepsporen die we volgen maar af en toe razen of hobbelen (afhankelijk van het terrein) we over woestijnsteppen, rotsachtige maanlandschappen en langs klassieke zandduinen.
Prachtige blauwe luchten (vandaar de titel). Kuddes gazelles en ook een grote grijze wolf (!) rennen voor de jeep langs, roofvogels in de lucht en in het zand de zongebleekte skeletten van dieren die de barre winter niet hebben overleefd.

We hebben een paar keer gekampeerd in de woestijn en zijn een paar nachten te gast geweest bij een nomadenfamilie omdat het te koud was of te hard waaide om te kamperen.
Gastvrijheid wordt in de Gobi woestijn overigens met hoofdletters geschreven. Dat je laat in de middag bij een ger stopt en vraagt of je daar kan slapen is geen enkel probleem; iedereen schikt wat in, je krijgt te eten (thee,(veel) wodka en pasta met gedroogd vlees). De meegebrachte kadootjes als zakken snoep voor de kids, chocoladekoekjes voor moeders, een fles wodka voor het familiehoofd en een vergoeding voor de nacht worden dankbaar in ontvangst genomen.
Vriendelijke en gastvrije mensen die een ongelovelijk hard bestaan hebben.

Op de terugweg hebben we Kharkorin bezocht. Kharkorin is de oude hoofstad van Mongolie van waaruit Chinggis Khaan en zijn nazaten met paard en boog de wereld veroverden en het grootste wereldrijk ooit stichtten. Tegenwoordig is alleen het (alweer) Boeddhistische klooster nog een bezoek waard.
Tot slot hebben we nog het Khustain National Park bezocht waar met behulp van Nederlandse overheidssteun de 'takhi' of beter bekend als het Przewalski paard voor uitsterven wordt behoed.

Morgen weer terug naar Beijing voor een wandeling over the Great Wall,

Be good and stay tuned,

Ba yar tai,

Boris & Ginette

PS
Monique: You will love Mongolia; overal paarden! Paard-mens ratio is 13:1!

Miranda: gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ons uitgebreide prive-antwoord krijgen we steeds ongeopend terug. Nieuw mailadres?

Slotenmaker/Lot/Anja: in jullie kinderkamer staat inderdaad dezelfde giraffe. Het is namelijk een een-eiige drieling (correctie: vierling) en we wilden er niet eentje in het nest achterlaten...

Anja: geef jij Janne nog een verlate verjaardagskus van ons?

Bas: met je nieuwe vriendin heb je daar toch helemaal geen tijd voor?

Martijn: Martijnke, amai! Zotteke, t'is wel ontroerend en charmant dat U en Uw Belginnetje al in mei aan mijn anniversaire denken. Het wordt nochtans steeds vroeger in het jaar! Afgelopen jaar belde U al zingend in september voor mijn anniversaire die nochtans reeds decennialang op den 21-sten oktober gepland staat! Wellicht een kalenderke voor de juiste signalisatie?

• 11 Mei 2007 - 14:34

Elly En Rob:

Ha die Globetrotters , Wij zijn stik en stik en stik -----enz jaloers wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Een goed besluit om eerst de wereld te zien en dan vastgepind worden in een ziekenhuis of in een bankgebouw (plek zonder raam). Deze ervaringen worden niet meer afgepakt.Inmiddels nadert toch een beetje het einde van de reis en ik denk dat het voor jullie is omgevlogen.

Bij ons hier in Deventer/Zoetermeer gaat de tijd ook razend snel met alle verwikkelingen als huis verkopen, samen iets nieuws beginnen enz.

Nu,11-5 staan we op het punt op vakantie te gaan naar zo iets eenvoudigs als Duitsland en Oostenrijk. Zijn 4- juni terug en we nemen aan dat jullie dan terug zijn? Graag zien we jullie fotos en horen jullie verhalen.
    Nog een fijne reis en Happy return

• 12 Mei 2007 - 21:25

Slotenmaker:

He Hallo Bogi!

Grappig hoor, Bogi in de Gobi woestijn, klinkt als een TinTin titel! Monique ziet overigens in de Przewalski paarden nog niet direct een nieuwe Bonfire. Ze is wel stiekem op zoek naar een heel klein toppertje voor Tijn, maar die krijgt ze i.i.g. niet voor haar eerste moederdag van de Slotenmaker!

Jammer voor jullie dat het inmiddels nog maar zo kort duurt, en dat wat resteert nog maar een doorsnee vakantie is! Wat is dat half jaar snel gegaan. Geniet nog even, voor je het weet, is het helemaal over.

Kom wel snel weer terug Boris, voordat ABN AMRO helemaal opgedoekt is, we hebben je nodig, Rijkman Groenink kan het blijkbaar niet zonder je!

groet, tot snel!

• 14 Mei 2007 - 10:29

Martijn/witte Keniaa:

Niet te doen he, sorrrrrrry. het stond nog altijd/weer verkeerd in mijn agenda. Ik heb het inmiddels goed genoteerd!

Tot snel!

MK