Walvissen en La Paz - Reisverslag uit La Paz, Mexico van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Walvissen en La Paz - Reisverslag uit La Paz, Mexico van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Walvissen en La Paz

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

21 December 2006 | Mexico, La Paz

Dear all,

Om verder te gaan waar we de vorige keer gebleven waren...de walvissen.

Dus de mountainbike gepakt en 27 km over een mul zandpad dwars door de woestijn naar de Lagune gefietst waar, volgens onze moteleigenaar, de lokale vissers elkaar zouden verdringen om ons de walvissen te laten zien. Het was een prachtige rit langs, volgens de Lonely Planet, de grootste zoutwinningsvelden ter wereld. Maar aangekomen bij de prachtige lagune, u raadt het al, geen vissers, geen boten en al helemaal geen walvisstaart of vin te bekennen(!). Dus weer 27 km terug en toen we terugkwamen waren we compleet gesloopt en toch een beetje teleurgesteld.

Vervolgens zijn we in 4 dagetappes via Vizcaino, San Ignacio en Santa Rosalia naar Mulege gefietst.

Highway No 1 is, waar mogelijk, indertijd langs een lineaal getrokken en dus hebben we 2 dagen pakweg 150 km gefietst over een kaarsrechte weg door een landschap (een dorre vlakte) wat niet wilde veranderen. Begon knap te vervelen.

In Vizcaino knapte Ginette haar bagagedrager net op het moment dat er 6 honden kwamen aanrennen om ons in stukken te scheuren. Zoals Frank al terecht opmerkte, beschik ik over een bijzondere gave en onder luid geblaf en gevloek onzerzijds (Ginette in het Spaans) maakten wij ons met een rammelende bagagedrager snel uit de voeten. (Bagagedrager met zgn. tie raps gerepareerd)

Aan het eind van de tweede dag bereikten we een oase in dit dorre landschap: San Ignacio, waar een missionaris in vroege Spaanse tijden overal palmbomen had aangepland en waar we in een luxe yurt (Mongoolse toendratent) hebben overnacht samen met een hyperactieve muis (Speedy Gonzales) die de hele nacht door de tent heen en weer aan het rennen was.

De volgende dag gekanoed en 5 tilapia´s gevangen en weer losgelaten.

Santa Rosalia is een ex Frans koloniaal stadje wat er in 1880 ongetwijfeld beter uitzag dan nu maar het had wel haar eigen charme en ze bakken er nog steeds Franse baquettes. Bijzonder was een stalen bouwpakket (Meccano) kerk die door Gustav Eiffel(toren)ontworpen was (zie foto).

In stoffig Mulege wilde we eigenlijk nog maar een ding: zo snel mogelijk naar La Paz waar het warmer zou zijn om een weekje uit te blazen aan het strand. Dus wederom de bus genomen en na 4 videofilms waren we in La Paz aan de Zee van Cortes waar het warmer is (overdag ca 25C) en waar we een redelijk hostel hebben gevonden waar per dag 1 kop koffie, 1 uur internet en 1 tequila bij de prijs inbegrepen is. (Wat wil een mens nog meer?)

We blijven hier tot na de kerst en gaan dan weer verder.

Zie ook onze kerstimpressie over een paar dagen.

All the best,

Ginette en Boris

Kilometerstand: 1130km
2 lekke banden

PS

Monique: wij en de bagage passen net in de tent maar we liggen dan wel als haringen in een ton. Vooralsnog is er slechts 2x gekampeerd.

Eelco: als je gaat fietsen ga dan op de fiets en niet met de auto dan kun je ook je fietszadel niet vergeten.

Overigens mag het verlies van mijn grote zadeltas niet onderschat worden behalve de
tas ging ook verloren: mijn enige warme Maxtreme trui, 2 nieuwe binnenbanden en de multitool.

Michiel en Frank: onze in bewaring gegeven spullen staan nu al op Marktplaats maar souvenirs worden dankbaar in ontvangst genomen?

Carl: Mexicanen verklaren ons al voor gek dat we fietsen om nu op het strand bij 25C mutsen op te zetten en foto´s te gaan nemen...Op de Highway rijden ze overigens max. 55 mph maar meestal harder.

• 22 December 2006 - 13:23

Gerard:

B&G, zit te watertanden bij jullie reisverslag, wat een beleving. Mooi was het in Orange County (Huntington Beach, Newport Beach, Balboa Island), je begrijpt dat ik daar graag me laatste dagen wil slijten. Vanuit dit vlakke kikkerland en namens de Anninkjes wil ik jullie een hele fijne kerstdagen en fijne jaarwisseling wensen!

• 22 December 2006 - 20:59

Jean-P:

Jezus man, ik begin dat fietsen steeds minder te begrijpen! Maar goed, de verhalen worden er wel positief door gevoed.
    Ik zal zo even googlelen om te kijken of er uberhaupt walvissen rondzwemmen in dit jaargetijde en welk aas het beste is om te gebruiken. Vanuit een kerstdrukke R'dam, ook namens Hanneke, warme kerstdagen toegewenst.

• 22 December 2006 - 21:38

Jean-Google:

Ik verzin dit echt niet, maar dit was een van de eerste hits. ""Het contrast tussen de karig begroeide woestijn en de rijke tropische zee is groot. Het kleurige rif aan de rand van dit stukje woestijngebied is het leefgebied van de opvallend fraaie doktersvissen(!). """

Die lagune van jullie is inderdaad de kraamkamer van de grijze muis onder de walvissen, de Grijze Walvis. Daar heb je dus weinig aan gemist.

De Zee van C. is het terrein van de koning der zwemmende zoogdieren, de Blauwe Vinvis. Misschien een doktersvisje verkleed als garnaal aan de haak?