Van de aalscholver en de tijger - Reisverslag uit Lijiang, China van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Van de aalscholver en de tijger - Reisverslag uit Lijiang, China van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Van de aalscholver en de tijger

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

29 Maart 2007 | China, Lijiang

Amigos!

Vanuit Wo Lu zijn wij China binnengevallen en na 2 weken al diep doorgedrongen in dit onmetelijk grote land.
Het feit dat de meeste Chinezen geen Engels spreken (en wij geen Chinees), het vaak vette eten en de grote afstanden hebben onze opmars niet kunnen stuiten.

Vanuit Shenzhen hebben we de slaaptrein naar Guilin genomen. In Guilin hebben we een boottocht gemaakt over de rivier de Li naar Yangshuo.
Yangshuo is een klein pittoresk stadje wat geheel wordt omgeven door bizarre kalkstenen heuvels die abrupt oprijzen uit de (vaak mistige) vlakte.
Tussen deze heuvels liggen temidden van rijstvelden kleine boerendorpjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.

Van Yangshuo (via Nanning en Kunming) naar de oude ommuurde stad Dali. Deze stad viel enigszins tegen. Het is grootschalig gerenoveerd en bezwijkt bijkans onder het Chinese massatoerisme (dat laatste geldt ook, maar in mindere mate, voor Dali en Lijiang).

In Xizhou (een klein dorpje buiten Dali) stak het visvirus wat ons de hele reis al parten speelt weer eens de kop op. Ditmaal hebben we een lokale visser ingeschakeld die met behulp van aalscholvers vis vangt. Hij bindt eerst de nek van de aalscholvers dicht met een touwtje, de aalscholver vangt de vis die hij niet kan doorslikken en brengt de vis naar de visser die het uit de snavel van de aalscholver haalt. Erg Leuk om te zien.

Momenteel zijn we in Lijiang, een pittoresk stadje, gelegen op 2500 meter, dat na de aardbeving van 1996 is hersteld en daarna (zeer terecht) op de UN World Heritage Site lijst is gezet. Bij een bezoek aan het nabijgelegen dorpje Baisha stuitten we op de praktijk van de wereldberoemde kruidendokter en filantroop Dokter Ho. Chris Zegers schijnt onlangs langsgeweest te zijn voor een reisreportage dus mischien heeft u Dr. Ho (dus niet Dr. No) reeds op tv gezien.

Tot zover bevalt het prima in China. De grote miljoenensteden zijn vaak saai, grauw en erg druk maar de bovengenoemde plaatsen en omliggende dorpjes met hun smalle straatjes en kleine tempels en het landschap zijn zeer de moeite waard.

Morgen gaan we naar de Kloof van de Springende Tijger.

All the best,

Boris en Ginette

• 29 Maart 2007 - 15:46

Jean-P:

Ook deze foto's zien er weer gelikt uit. Lijkt mij inderdaad het beste en autentiekste deel van China, een plek om geweest te zijn. Maak vooral nog wat extra foto's, we komen ze graag bekijken op een middagje Amsterdam.

H&JP&J

• 29 Maart 2007 - 20:21

Slotenmaker:

Zien er top uit, de foto's. Natuurschoon zonder eindeloze (fiets-)wegen is er zeker op vooruit gegaan! Durf alleen inmiddels niet meer in te zetten op een trofee op de 3e EBC... Had beide wisselbekers alvast naar de 3e Oosterpark gebracht, vanwege de 100% zekere overwinning op 15 september na zoveel fiets-km's, maar de teller staat dus stil! Pas op Boris, dat je niet net zo'n dikke nek krijgt als die Aalscholver!!

Geniet van al het moois, groet,

Slotenmaker

• 02 April 2007 - 08:47

CARL:

Vragen:
    1. vliegt die aalscholver dan niet weg?
    2. wat bestel je te eten, zonder plaatjes en zonder nummers? Doe je een dier na, of beeldt je een groente uit?

• 13 April 2007 - 21:28

Rob:

Als je dit leest ben je alweer enkele duizenden kilometers verder?
    Bij ons thuisfront is het nodige nieuws te melden Ondanks dat er nog geen definitieve bouwvergunning is verleend gaat de bouwkombinatie"Allemansgeest "toch beginnen met de bouw medio Juni. Je zal wel weten hoe dat juridisch in elkaar steekt. De aannemer is ZO overtuigt dat hij van de rechter gelijk krijgt,dat hij door een "bouwstop"te forceren hij probeert de voorzieningenrechter tot een snellere beslissing te bewegen.

De bezwaarmaakster is een oude tante van 94 jaar met nog eeen geest als glas recent gelapt door een glazenwasser ! Dupeert nu al drie maanden ca 100 kopers van evenzoveel appartementen.

Het gaat niet eens om het plan zelf maar om een stukje grond van haar tbv een ontsluitingsweg.

Mijn huis nog niet verkocht: geen probleem heb nog tijd zat. Totdat Ginnetje een baan in het nieuwe Deventer Ziekenhuis aangeboden krijgt : Jij weer op een RABO bank een positie krijgt (met raam ):misschien wel een eigen kamer en je mijn huis kan overnemen.

Het wordt weer eens tijd dat jullie thuiskomen en proberen te wennen aan wat minder avontuurlijk leven . Weet dat deze overgetelijke reiservaring niet kan worden afgepakt. Het heeft jullie gevormd voor de rest van jullie leven.

Nog veel plezier voor de rest de reis; hou het heel en pas goed op Ginnetje .

Rob
    13 -4 -2007