Cheers mate! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Cheers mate! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Cheers mate!

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

15 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Dear all,

Intussen in Queenstown aanbeland maar nog eerst even verslag van de shark feeding dives op Fiji.

Circa 20 duikers wilden wel eens zien of de Bullsharks(genoemd naar bull=stier vanwege hun stierennek) en de Tigershark (indien aanwezig) wel goede tafelmanieren hebben (Voor de goede orde de enige haai die nog hoger in de haaien-pikorde staat is de The Great White).

Daartoe werden twee, u allen zeer bekende, groene kliko's vol met visafval ingescheept. Bij aankomst gooit men alvast wat visafval het water in om onze komst aan te kondigen, een wild gevecht tussen grote Travelli's breekt los, daaronder wachten de haaien. Het wordt wat stil in de boot...

Na een korte briefing: 'Niet met de handjes zwaaien en als een haai naar je toekomt niet wegduwen maar gewoon hoofd intrekken' het water in (Jean-Pierre, het kussen van de Bullshark wordt, vreemd genoeg, afgeraden).

Terwijl we afdalen zien we de haaien al zwemmen. Op 30 meter gaan we achter een 'koraalmuurtje' zitten.
Als de kliko opengaat en het voeren begint, ontstaat er een maalstroom van haaien en vissen. Naast ca 20(!) Bullsharks zijn er White- en Blacktip Reefsharks, Nursesharks, Travelli's, big groupers en kleinere vissen. De Tigershark laat zich helaas niet zien...

De tafelmanieren van de meeste Bullsharks zijn niet om naar huis te schrijven; af en toe stoppen ze hun hele kop in de kliko en 1 haai neemt een hap uit de vin van zijn gastheer...

Blij dat we al onze ledematen nog hadden, zijn we naar Nieuw Zeeland gevlogen om weer eens wat te gaan fietsen.

In Auckland controleert de douane streng op etenswaren (op een appeltje meenemen staat 100 euro boete) en o.a. stoffige fietsen en kampeeruitrusting ivm planten- en dierenziekten.
Meestal vullen we altijd de gewenste (onjuiste) antwoorden in om snel aan onze vakantie te kunnen beginnen maar ditmaal, in Fiji gewaarschuwd, netjes aangegeven dat we gefietst en gekampeerd hadden in Mexico. Alles moest open, fietsen konden net de toets der kritiek doorstaan maar tent werd ingenomen en geheel schoongemaakt en ontsmet (da's pas service!).

Toen direct doorgevlogen naar Christchurch waar we langs de kust naar het zuiden zijn gefietst. Nieuw Zeeland doet rond Christchurch haar naam eer aan. Het lijkt wel Zeeland: vlak, weilanden, schapen & koeien en Hollandse luchten. Het is dan nog mooi weer, 20-23 graden wel met een koude wind.
Het landschap verandert de komende dagen langzaam. Het wordt heuvelachtiger met een prachtige kustlijn. Terwijl we langs de kust fietsen, zien we dolfijnen pret maken in het water. Schitterend.

In Oamaru hebben we de yellow-eyed en de blauwe pinguin gezien. Deze pinguins 'spoelen' s'avonds aan op het strand en zoeken dan hun huisjes op.

Daarna wordt het bergachtiger met venijnige klimmetjes. Op de laatste klim voor Dunedin trapt Ginette haar pedaal eraf (schroefdraad in de crank is naar de gallemiezen). Acht kilometer omhoog gelopen met de fiets aan de hand maar in Dunedin hebben ze zowaar een passende crank. Cheers mate!

In Dunedin nemen we een historisch bergtreintje om daarna de rail-trail te gaan fietsen, een oud spoorwegtrace waar ze de rails hebben weggehaald en waar je nu overheen kunt fietsen inclusief prachtige oude treinbruggen en tunnels. Mooie 'western' landschappen waar vroeger goudzoekers hun geluk kwamen beproeven. Onderweg kamperen we in kleine dorpjes. Na een paar koude en natte dagen klaart het weer weer op. De nachten blijven bijzonder fris. (af en toe koelt het af naar 5 graden, de slaapmutsen gaan weer op).

Gisteren aangekomen in Queenstown.

Tot zover,

Cheers voor alle reacties,

Boris en Ginette

Kilometerstand 2250 km
Lekke banden: 8 (6 Boris, 2 Ginette)
Geknapte spaken: 10
1 crank,
2 bagagedragers,
1 ketting en cassette en
1 buitenband vervangen

• 15 Februari 2007 - 03:57

Heather & Dylan:

I wish I knew Dutch! I really enjoyed looking at your pictures. Keep the updates coming!

• 15 Februari 2007 - 10:32

Jean-P:

Wie is die grote kale man die op het terras uit het linker oor van Ting-a-ling kruipt?

• 16 Februari 2007 - 16:56

Bas:

Regelmatig aan t bier zo te zien, veel plezier in t land van de Orks. Schoonzus er staat een vac voor poppen-dokter (inval) op zorgpleinnoord. Veel plezier nog. gr

• 18 Februari 2007 - 20:40

Carl En Anneke:

Boris en Tjin, die mutsjes staan jullie goed, zeg!

• 19 Februari 2007 - 11:13

Lot:

Hoi Bogi,

met veel bewondering jullie verhaal van het duiken gelezen. Zoals jullie weten ben ik al bang voor een (dode) krab en twijfel ik of ik wel/niet zou gaan zwemmen als er kwallen zijn, laat staan haaien! ;-).
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland en schrijf gauw weer een update. Jullie schrijven leuk!
    Lfs, Lot, Duck en Thommie

• 03 Maart 2007 - 22:35

Elly En Rob:

Leuk om jullie avonturen te volgen. Vandaag,3 maart zijn we samen naar de beurs van Berlage geweest, daar was een tentoonstelling over het menselijk lichaam.Rob wilde eerst niet gaan maar vond het nu toch wel heel mooi.Morgen even weer bij Lotje op bezoek want Rob moet natuurlijk de groei van zijn kleinzoon goed volgen.In afwachting van jullie volgende verhalen, nog veel reisplezier. Groetjes van ons.

• 10 Maart 2007 - 20:08

Virginie:

He Boris & Ginette,

Leuke en mooie foto’s. Leuk om jullie reis verslagen te lezen krijg je een beeld bij wat jullie hebben gezien etc. Kan niets anders zeggen dan dat ik wel een beetje jaloers ben, maar die kou in de nacht (met muts op slapen??).
    Boris, hoe krijg je het voor elkaar met kop en schouder winnaar van de lekke banden!
    Groetjes en nog veeeeel reis & fiets plezier!!