Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

11 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

Beste vrinden,

Het vorige verslag was alweer van 15 februari. De hoogste tijd voor een update!

Vanuit Queenstown hebben we een daytrip gemaakt naar Milford Sound. Een prachtig fjord aan de westkust van NZ. We hadden die dag strakblauw weer wat niet vanzelfsprekend is want de westkust van NZ kent veel regendagen. Er valt per jaar op sommige plekken 6 tot 8 meter regen(!).

In Queenstown hebben we voor het eerst de Kiwi gezien (de vogel welteverstaan).
De Kiwi is een raar soort vogel; het is soort harige kip die niet kan vliegen, snorharen heeft als een kat, overdag slaapt en dus altijd nachtdienst heeft, dat laatste verklaart waarschijnlijk zijn kenmerkende slechte humeur.
De Kiwi is tevens het nationale symbool van Nieuw Zeeland. De Nieuw Zeelanders worden zelf ook Kiwi's genoemd maar zijn over het algemeen aanmerkelijk beter gehumeurd.

Het humeur van Ginette begon enigszins te lijken op dat van een Kiwi (de vogel) toen zij voor een paar dagen geveld werd door waarschijnlijk een Indiase voedselvergiftiging. Maar de dag dat ze zich weer 100 meter van een toilet durfde te begeven, liet ze een knap staaltje bergop fietsen zien op de Crown Saddle, een vervelend steile berg op de weg naar Wanaka.

Over de Crown Saddle loopt op 1080 meter de hoogste highway van NZ. De klim is ca 7 km lang en verdomd steil en met de bagage liep de 'snelheid' terug tot 4,7 km per uur. De aanmoedigingen van de Kiwi's (niet de vogels want die sliepen nog) onderweg en het uitzicht maakten het de moeite waard.

Via Wanaka en Haast langs de westkust naar Fox gefietst. De westkust is bergachtig met veel regenwoud dus groen groen groen. Dat trekt ook veel sandflies aan (kleine bloedzuigende vliegjes die je pas ziet als het te laat is). Naast de sandflies is ook de Kea een bron van ergenis; deze overigens prachtig groene papegaai heeft de neiging om terwijl je slaapt alles wat eetbaar is uit je tent te slepen en dat vervolgens luidruchtig op te gaan eten.

In Fox hebben we een prachtige wandeltocht over de gletsjer gemaakt. De Fox-gletsjer is overigens nog een van de weinige gletsjers ter wereld die nog 'groeit'. Dit komt gek genoeg door de opwarming van de aarde, een kiwi voor diegene die weet hoe dit komt.

De dagen gaan nu snel voorbij en om tijd te winnen nemen we de bus naar Picton om in de Marlborough Sounds de Queen Charlotte track te fietsen.
Volgens het boekingskantoor zouden wij de track ook wel met bagage kunnen fietsen.. Afgezet door de boot zagen we ons geconfronteerd met stijgingspercentages die het onmogelijk maakten om met bagage te fietsen. We hebben twee uur lang de fietsen omhooggeduwd, -getrokken en -gevloekt en hebben toen maar een camping opgezocht en de tweede dag een mooie wandeltocht gemaakt.

Terug in Picton de boot genomen naar Wellington en toen verder met de trein naar National Park voor ons hoogtepunt in NZ: de Tongariro Crossing! Dit is een spectaculaire eendaagse wandeltocht van 17 km tussen 2 nog actieve vulkanen, Mt Tongariro en Mt Ngauruheu door. Mt Ngauruheu is beter bekend als Mordor's Mount Doom (Lord of the Rings).

Vanuit National Park verder gefietst naar Te Kuiti waar we de Waitomo caves (limestone en druipsteen grotten) hebben bezocht. In de limestonegrotten komen glowworms (Lichtgevende 'gloeiwormen' die aan het plafond hangen) voor. Vanuit een bootje op de ondergrondse rivier lijkt het net een sterrenhemel.

Toen met de trein naar Auckland vanwaar we woensdag a.s. naar Hong Kong vliegen.

Het is een heel verhaal geworden, we hopen dat het een beetje leesbaar is gebleven.

Tot slot antwoord op de enige serieuze vraag (van Virginie): het feit dat Ginette veel minder lekrijdt komt doordat zij over de weg vliegt...

De volgende keer uit China,

Cheers!

Boris and Ginette

Kilometerstand 2900 km
Lekke banden 9 (Boris 6 Ginette 3,(harde landing))
Geknapte spaken 15

• 11 Maart 2007 - 11:28

Frank & Karin:

Hello wereldreizigers,

Eindelijk ook eens een berichtje uit het o zo avontuurlijke Blaricum.
    Wat een prachtige foto's staan er weer bij dit keer! Zouden het liefst ook direct op het vliegtuig stappen, maar ja, wij hebben nu eenmaal andere keuzes gemaakt. Zit er (voorlopig) niet in voor ons ben ik bang.
    Geniet ook van China en zorg dat jullie de voedselvergiftigingen verre van jullie laten.

Liefs van Frank, Karin, Ryan en Jaïro

• 15 Maart 2007 - 17:55

Paul En Anja:

Wij zijn gewoon aan het werk, willen jullie daar rekening meehouden??!!!
    'T ziet er allemaal fantastisch uit, wij zillen ook wel naar het land van Lord of the rings. Heel veel plezier in Peking. We hoorden laatst van 'onze fysiotherapeut' dat ie de hele muur af ging fietsen met klanten.. jullie ook??!! Zo niet, dan ook veel plezier./

Paul en Anja

• 16 Maart 2007 - 12:20

Sandra & Pascal:

Wat mooooooi!!!

• 21 Maart 2007 - 08:36

Frank Stokman:

Nu waren Angela en ik al van plan om volgend jaar naar Nieuw Zeeland te gaan, maar jullie verhalen maken het toch wel heel aanlokkelijk. Op het fietsen na dan. Veel plezier in China!