Bula! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Bula! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Bula!

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

27 Januari 2007 | Fiji, Suva

Beste volgers,

Bula!

Circa 3 weken geleden zijn we uit Mexico vertrokken en via LA naar Nadi in Fiji gevlogen.

Fiji bestaat uit meer dan 300 eilanden, heuvelachtig, tropisch groen en warm, 30-35 graden (Carl, jouw bericht is voor ons wat lastig te bevatten).

Momenteel lijdt het land onder het wegblijven van de toeristen naar aanleiding van de militaire coup van 5 december 2006. Op de eilanden zaten de populaire resorts nog vol maar in de minder populaire resorts zaten maar een paar mensen. In de restaurants en gigantische air-con souvenirshops in Nadi hangt het personeel verveeld rond. We doen wat we kunnen (zonder onze zaakwaarmer slapeloze nachten te bezorgen) maar het zijn twee druppels op een gloeiende plaat.

Verder merken we weinig van de coup, enkel een paar militaire roadblocks. De voormalige corrupte PM is verbannen naar een eiland (handig al die eilanden), de hoogste militair is PM ad interim in afwachting van de verkiezingen (of de volgende coup).

Na aankomst hebben we 2 dagen in Nadi geacclimatiseerd, voornamelijk IN het zwembad. Met achterlaten van de fietsen (er valt weinig te fietsen op Fietjie: relatief klein, rijden als gekken, smalle wegen, erg heet) hebben we de boot genomen om 2 eilanden (Waya en Nacula) in de Yasawa-eilandengroep (NW van Viti Levu) te bezoeken.

Men verblijft op de eilanden in resorts van budget-resorts tot super-de -luxe resorts waar filmsterren het hele eiland afhuren en in private jets en jachten komen aanvliegen en -varen.
'Budget' betekent overigens Nederlandse prijzen of duurder maar wat een schitterende palmstranden en azuurblauwe oceaan!
We hebben 2 weken op de eilanden doorgebracht met duiken, snorkelen, volleyballen, hermit crab races en het bezoeken van plaatselijke villages waar men je welkom heet met zang en dans en een kava-drink-ceremonie. Kava is de nationale drank hier en ziet eruit als slootwater en smaakt overeenkomstig. Dan is Fiji Bitter Beer een stuk beter te drinken en zonder bovenmatige inspanning heeft het goede eten en het heerlijk bier ons weer aardig aangedikt.

Ook het visvirus laaide weer op bij Boris die een Barracuda en Yellowfin Tuna boven water wist te halen. Een grote onbekende vis (Monster van Loch-Nes?) wist 2 keer de lijn te laten breken en got away en daarover is Boris nog steeds bedroefd... De Yellow Fin Tuna is overigens weer vrijgelaten.

Intussen zijn we weer terug op het hoofdeiland, Viti Levu, en vanochtend hebben we ons aangemeld om mee te gaan met een shark feeding dive waar 5 verschillende haaiensoorten acte de presence zullen geven waaronder volgens de duikschool de Bullshark maar we rekenen nergens op want ons is wel vaker een grote (wal)vis beloofd.

Dank voor de leuke reacties, over een paar dagen gaan we naar New Zealand om de bierbuik (Boris) eraf te fietsen. Wordt hoog tijd gezien het ambitieuze fietsplan voor 2007 van de Amsterdamse mannen.

Au saa liu mada,

Boris et Ginette

Ps Rob, proficiat met je eerste schreden op de lange latten (hadden ze als voorzorg je beide benen in Nederland al in het gips gezet?). Als je een keerje niet naar de sneeuw wilt dan gaan we vissen.

Fiji:
Fietskilometers 0
Lekke banden 0

• 28 Januari 2007 - 15:29

Carl:

bula,
    ...bijten ze nog een beetje, die yellow fin tuna's?

• 28 Januari 2007 - 16:28

Vader Van Jules:

Hee Rex Hunt, did you kiss the big Bull?
    Ik moet zeggen dat Ginette een plaatje blijft daar in het tropische zonnetje, ziet er goed uit! Boris, tja...foto's liegen niet, je begint een beetje dicht te slippen! Onderkinnetje!
    Succes in New Z. Tijd voor enkele colletjes. p.s. Wordt Queenstown nog aangedaan?

• 28 Januari 2007 - 18:16

Lot:

He Bogi, wat heerlijk ziet dat er uit zeg! Bounty-achtige stranden, boekje lezen, beetje zonnen en vissen.. nie slech!
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland en we hopen gauw weer een bericht van jullie te ontvangen!
    Lfs, Lot, Duck & little Thom.

• 29 Januari 2007 - 22:49

Slotenmaker:

He Boris,

Met dat overgewicht maak je in Queenstown mogelijk wel indruk en vrienden met razendsnelle downhills!! En Tjinnie, jij kan lekker integreren onder de Maori's met je kleurtje!!! Veel plezier, keep left on the roads!!!

groeten van de hele familie

• 30 Januari 2007 - 09:21

Frank S.:

Hee luitjes,
    Fiji ziet er goed uit! Ik ben jaloers.

• 02 Februari 2007 - 11:44

Anja:

Ja ziet er zeker goed uit!!!!! zou ook wel lekker op zo'n strandje willen liggen met een cocktail... helaas een andere keer misschien. Groeten vanuit Arnhem en we zijn benieuwd naar het volgende bericht.

Anja

• 05 Februari 2007 - 18:18

Rob:

Als jij Boris denkt dat je leuk bent "met je benen in het gips"dan heb je het goed mis ! Ik verdraaide op de eerste dag ,in LERMOOS, mijn knie niet. Nog voordat ik les kreeg ,op maandag, dook ik achter Elly met ware doodsverachting de rode pistes af. Zoals de ouden zingen, zongen piepen ,piepten de jongen. Als ik jullie zo bezig zie dan stroomt het ware vaderlijke reizigers bloed door jullie aderen. Nu nog een haai onder zijn kinnetje kietelen maar wel voorzichtig hoor ! pas doen als hij dood is.

Veel plezier nog in Nw Zeeland.

• 12 Februari 2007 - 15:49

Gerard:

Zijn jullie er inmiddels al achter wat mati mati betekend?