Dak van de wereld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Dak van de wereld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Dak van de wereld

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

17 April 2007 | Nederland, Amsterdam

Vrienden,

We waren gebleven bij de Springende Tijger...

De grote en woeste rivier de Yangzi baant zich een weg door de Kloof van de Springende Tijger. De legende gaat dat een tijger (via een steen) over de Yangzi heensprong. De kloof an sich is schitterend, de (stenen) tijger is aanwezig maar de Yangzi veel minder wild dan wij haddden verwacht (waarschijnlijk verkeerde jaargetijde?). Beetje een tegenvaller.

De volgende dag door naar Chengdu, een grauwe stad van pakweg 4 miljoen gele mensen. Daar hebben we gezien dat de panda's aldaar een prima leven hebben. Ze liggen de hele dag op hun rug bamboe te kauwen. Ook 's werelds grootste Boeddhabeeld (71 meter hoog) in het nabijgelegen Leshan was de moeite waard.

Vanuit Chengdu zijn we over besneeuwde bergtoppen naar Lhasa in Tibet gevlogen.

Lhasa ligt op 3700 meter hoogte en de eerste dagen hadden we dan ook last van de hoogte. We kwamen de hosteltrap bijna niet op. Lhasa bestaat uit twee delen: een nieuw en modern (lees:saai) Chinees gedeelte en een sfeervol en kleurrijk Tibetaans stadsdeel met het Potalapaleis en de Jokhangtempel als highlights.

Vanuit Lhasa hebben we samen met Patrick Zwolle en Russell Montana een Landcruiser met chauffeur gehuurd voor een 5-daagse trip via het Yamdrok-Tso Lake en de betoverende Tibetaanse kloosters van Gyantse en Shigatse richting het Everest Base Camp. Het landschap onderweg is desolaat en ruig en bestaat uit hoge kale bergen en stoffige dalen waar de Tibetanen wat landbouw bedrijven en yaks (een soort langharige koeien) en langharige geiten hoeden.
Het eindpunt was het Everest Base Camp op 5200 meter van waaruit de expedities vertrekken en waar mooie views op de Mt Everest mogelijk zijn.

Wij overnachten in een tentenkamp 4 km voor het Everest Base Camp. Bij aankomst schijnt de zon. De Mt Everest (8848 meter) is echter niet zichtbaar door de wolken. We lopen richting de Mt Everest, een mooie tocht van 4 uur maar de berg laat zich nog steeds niet zien.
's Avonds begint het te sneeuwen en de temperatuur in de tent daalt tot onder het vriespunt. Vijf dekens houden ons enigszins warm. De volgende dag is het
winterwonderland, de zon komt zowaar door en de Mt Everest komt tevoorschijn. Schitterend!

Intussen hebben we Tibet alweer verlaten. Na een comfortabele (slaap)treinreis van 36 uur zijn we in Xi'an (6,6 mio Chinezen) aangekomen.
De oude stadsmuur van 14 km lang omvat een grotendeels modern centrum. Maar DE bezienswaardigheid is het nabijgelegen terracottaleger.
Keizer QinshiHuangdi begon 2000 jaar geleden gigantische bouwprojecten, waaronder de Chinese muur en het terracottaleger. Aangenomen wordt (men is nog niet klaar met de opgravingen)dat het terracottaleger uit 6000 soldaten bestaat die de keizer in het hiernamaals moesten bijstaan. De soldaten hebben ieder een ander gezicht en droegen wapens van brons (wapens zijn helaas verwijderd en opgeslagen).

Tot zover maar weer, wij blijven nog een maandje langer weg, eind mei weer terug en gaan richting Beijing.

Kale phe,

Bogi

PS

JP: Maak er een week van.

Eelco: Er komt geen fietskilometer meer bij maar jouw EBC* leeft! (ook in Lhasa). Iedereen wil ernaartoe! (zie foto)

Carl:
-We lopen in het restaurant langs de tafels en wijzen aan wat ons lekker lijkt. We overwegen om op die ronde een lepel mee te nemen...
-Een aalscholver met dichtgebonden nek is als een boemerang (oud Chinees gezegde).

Rob: de langste reactie staat vooralsnog op jouw naam. Hulde! Deventer? Ginetje is nu met Gruning'n aan het mailen...

*EBC/Eelco Bruinsma Classic = eendaagse wielerwedstrijd genoemd naar lokale fietskoning die ieder jaar met een hoop gekwak en gestoemp verreden wordt met een koperen wisselbeker als inzet.

• 17 April 2007 - 18:37

Jean-P:

Mooie fotoooos! Maar wat een stoffige beelden, staan daar een beetje te staan, get a life! Nog een dikke maand weg in China? It's a big country, maar nog genoeg te beleven dus. Ik had nog wel even wat mooie fietsfoto's over het chinese muurtje willen zien, maar de zadelpijn heeft definitief uw derriere aangetast, begrijp ik. Een weekje langs komen Ginette? Ik begrijp best dat je eens een andere man wilt zien na maanden met die wesepenaar (tongval is nog latent aanwezig) opgescheept te hebben gezeten, maar tja, vrouw en kind laten dat niet meer toe! Maar ik kan haast niet meer wachten tot ik alle grote verhalen ga aanhoren eind mei, dat moet toch een bestseller worden!

• 17 April 2007 - 19:02

Lot:

Ha lieve Bogi,

Wat een mooi verhaal weer en super foto's. Zo blijven we goed op de hoogte van alle Bogi belevenissen. Vind het ook wel weer leuk om de verhalen live te horen binnenkort!
    Hier alles goed. Donald en ik hebben het allebei super druk op ons werk, Thommie gaat goed, en is een lief vrolijk mannetje van 7 maanden. Vandaag maakte Thom kennis met Boris die bij hem op de creche zit, ook een vrolijk ventje.
    Verder stoeit Thom veelvuldig in de box met de grote giraffe die jullie hem hebben gegeven, en die we uiteraard "grote Bogi" noemen. Het beest is groter dan hijzelf is, maar hij vindt het erg grappig. Jullie lezen het, ver weg, maar toch dichtbij!
    Doen jullie voorzichtig daar! En ga jullie nog langs Shanghai/Yvonne?
    Zet maar gauw weer iets op de site.
    lfs, Lot. groet van Donald en een knuffel van Thom aan de echte Bogi!

• 19 April 2007 - 07:11

Frank S.:

Na al die stoere verhalen over fietstochtjes door de Alpen had ik toch wel verwacht dat jullie dat bergje Everest met de fiets zouden bestormen. Dan maar te fiets over de Grote Muur? De foto's zien er geweldig uit en ik kan me indenken dat je er nog een maandje aan vast plakt. Geniet er van!

Groet, Frank.

PS, heb je zo'n terracotta tuinkabouter voor je terras meegenomen?

• 19 April 2007 - 09:33

Sandra En Pascal:

Hallo Bogi,

Ohhhh, wat mooi weer! Jullie kunnen nooooit meer wennen in Nederland!

Groeten, Pascal en Sandra

PS Ginette, er zijn vacatures voor een fellow kinderIC in Groningen en Maastricht.

• 19 April 2007 - 10:21

Ramon En Miranda:

Eindelijk weer eens tijd gevonden om te volgen waar jullie zijn en wat jullie tot nu toe allemaal gedaan hebben (zit nu thuis met een forse keelontsteking, hang wat rond en tja... dan ga je weer eens achter die PC zitten). Jemig wat een leuke trip hebben jullie gemaakt en zijn jullie aan het maken. En wat een afwisseling in verschillende dingen die jullie gedaan en gezien hebben. Waar moeten jullie nu straks naar toe op vakantie nu jullie de halve wereld al hebben gezien? Ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren om straks weer in Nederland terug te komen. Kunnen jullie wel weer wennen aan de structuur, de regeltjes nu jullie zoveel vrijheid gewend zijn? Vast wel. Wij zijn 5 jaar na onze terugkeer uit Curacao ook alweer aardig 'verhollands'. Met onze kids gaat het goed. Ze waren helemaal blij met het mooie weer afgelopen weekeinde (tja, waar je in Nederland al niet blij mee kunt zijn). Else heeft een grote fiets gekregen waar ze vrolijk op rondfietst (ze kan sinds november zonder zijwielen fietsen en dat was voor ons echt een hoogtepunt van 2005 omdat het bij haar niet vanzelfsprekend is dat ze dat ooit zou kunnen). Ik heb per 1 augustus a.s. een nieuwe baan in Zwolle. Dat scheelt me een hoop reistijd in vergelijking met mijn baan nu in Apeldoorn. Wel spannend en tijdrovend want ik moest naast de sollicitatiegesprekken ook een assessment doen. Ik wens jullie nog heel veel reisplezier toe. Geniet ervan!

Groetjes,
    Miranda

• 19 April 2007 - 10:22

Ramon En Miranda:

oeps 2005 moet natuurlijk 2006 zijn.

• 20 April 2007 - 10:12

Martijn:

He reisrakkertjes!!!!

Heb ik even niets van mijn laten horen??? Nee, maar er gaat geen minuut voorbij dat ik niet even aan jullie denk!
    Prachtige verhalen en foto's.

Groeten Witte Keniaan

• 20 April 2007 - 19:58

Slotenmaker:

He Lot,

die giraffe heeft Tijn ook!!! JP: heeft die kleine van jou ook een giraffe van Bogi gekregen?! Ben benieuwd of er nog een grote Giraffe klaar staat voor kleine Lotte, de kleine van Men en Mir die deze week geboren is!! HaHa! Zal eens gaan kijken op de 3e Oosterparkstraat waar al die giraffen liggen opgeslagen!!!! Wat zo'n weblog allemaal naar boven brengt, geweldig!

Neem aan dat jullie de afgelopen weken wel eens aan de Prince hebben gedacht, daar rillend in het tentje..

Veel plezier nog de laatste maand. Mocht je tanks tegenkomen in Beijing, terwijl jullie daar met een boodschappentasje op het Plein van de Hemelse Vrede lopen, gewoon blijven staan, er gebeurt niets!

groet, Eelco

• 22 April 2007 - 16:24

Jean-P:

Nog niet Eelco,
    maar ik verwacht zeker t.z.t. een mooie all-around-the-world giraffe van het befaamde duo Bogi. Kan mooi naast alle andere giraffen (giraffes?)die al overal door ons huis zwerven. Hip zeker dit jaargetijde, een giraffe? Wat voor een geluid maakt zo'n beest eigenlijk?

• 23 April 2007 - 12:15

Patrick Zwolle:

Coole site en de foto's doen de trip zeker eer aan! Zie jullie in Beijing!

• 23 April 2007 - 14:43

Anja:

Hallo,

Even geduurt, maar ons internet ligt er even uit, ik denk dat Paulus tegen de modum heeft aangetrapt... maar hij ontkent nog steeds.
    Foto's ga ik zo bekijken, maar ik reageer nu alvast want ook wij hebben een giraffe gekregen en ons kind wordt 3 mei 1 jaar.... die van ons is blauw met groen en heet Gaffie het giraffie, op aandringen van Boris..

Ik ga snel de foto's bekijken en Mitranda gefeliciteerd met je baan, is het gelukkig toch voor elkaar. En Bogi, goed idee om langer te blijven, wij willen ook zooooooooooooooo graag weg... tja we hebben de foto's nog.

Groetjes, Anja

• 24 April 2007 - 15:41

Bas:

mooi hoor en zwiegelschwestern ik zal voor je aan wat touwtjes trekken. UMCG?

• 27 April 2007 - 07:39

Martijn:

In de gloriaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Volgens mij ben je vandaag jarig, toch. Gefeliciteerd chef!

Groeten van de Witte Keniaan en zijn Belginnetje

• 30 April 2007 - 19:04

Donald:

Mooie foto's en avonturen weer. Jullie zullen inmiddels wel een bere conditie hebben na deze hoogte stage! Veel plezier nog daar en tot snel!

D.