Blue water sailing - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Blue water sailing - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Blue water sailing

Door: bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

08 December 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon dia Amigos!

Zoals terecht werd opgemerkt door Opa Rob lopen wij achter met onze verslaggeving. Even snel weer bijtrekken.

Op 22 november is de Nanami afgeladen in het Schottegat, de haven van Willemstad. Zij heeft de oversteek van een kleine 3 weken goed doorstaan. Nadat de douane aan boord is geweest motoren we het Schottegat uit en gaan over zee op weg naar het Spaanse Water waar we een ligplaats hebben geregeld in de haven van de Curacao Yacht Club.

Op zee staan er hoge golven (2-3 meter) en we moeten er recht tegen in op de motor want de zeilen zijn nog niet aangeslagen. Oger en Jolie gaan eerst beneden liggen maar komen snel groen in het gezicht weer boven, spugen allebei en gaan in de kuip slapen...het inslingeren is begonnen...

In de haven liggen voornamelijk motorboten in alle soorten en maten voor het sportvissen op marlin, sailfish, spearfish, tuna enz. Een heus scorebord hangt aan de muur en bijbehorende trofeeen. De grootste vis ooit door een clublid gevangen was een Blue Marlin van 803 lbs (364 kg)!

De dagen daarna zijn we druk bezig om alle bagage weer een plek te geven aan boord wat nog niet meevalt. We don't travel light.

Komend uit een superdeluxe appartement met 3 tv's, 2 badkamers en airco in de slaapkamers, moeten we wel even wennen aan het leven aan boord. Overdag is het 30 graden en ‘s nachts koelt het wel 5 graden af dus het is behoorlijk warm onderdeks.
Na de eerste sweaty night, in gestrekte draf naar de winkel voor een paar ventilatoren en een zgn. windscoop, een zeiltje wat je voor het dekluik spant en dat vervolgens de wind naar binnen tunnelt. Valt de wind snachts weg dan gaat de ventilator aan.

De zeilen worden aangeslagen en dan kan de eerste proefvaart onder zeil beginnen! We hebben een rustige dag uitgezocht. Windkracht 4, rustig zeetje. De kindjes vallen bij het verlaten van de haven gelijk in slaap zodra ze het gedreun van de scheepsdiesel horen.

We motoren een stukje de zee op, hijsen de zeilen and there we go! Zon, wind en prachtig blue water. We varen 2 uur de zee op en op de terugweg met een ruim koersje proberen we nog een vis te vangen voor het diner. Helaas bijten de vissen niet, ze liggen zeker op het strand te zonnebaden wat wij bij terugkomst ook gaan doen.
Het is namelijk gebleken dat de kinderen iedere dag hun energie kwijt moeten op het strand anders willen ze ‘s avonds niet slapen.

De dagen erop zien we de eerste vliegende vissen en een paar dolfijnen die even aan de boot komen snuffelen. Prachtig gezicht!

Een leuk idee leek ook om de bijboot op te blazen om een beetje te spelevaren met de kinderen in de haven.
Het opblazen lukte wel maar de volgende dagen viel de bijboot langzaam uit elkaar. De bodem liet los, we dachten ach dat zal de leeftijd zijn, de oude lijm kan niet tegen de warmte. Hup naar de winkel voor nieuwe lijm waar de eigenaar ons vriendelijk wees op de klassieke (Europese) beginnersfout: pvc boten ‘smelten’ in de tropische zon het enige wat werkt is een bijboot van Hypalon. Nieuwe bijboot is besteld. Niet op voorraad. Vliegen ze in vanuit St. Maarten. Zware aanslag op ons travelbudget. Minimaal 1 slapeloze nacht voor onze zaakwaarnemer. Als u nog niet weet wat te doen met uw eindejaarsuitkering…

Enfin, dat is ons dagelijkse leven, s’ochtends zeilen of wat klussen (er is altijd iets stuk aan boord van een schip) s’middags naar een strandje, een keer in de week naar de kraamkliniek voor controle en wachten op de Nr. 3, the Gamechanger. Nu intussen 39 weken zwanger. It can happen any moment!

check out the video (30 sec) druk na 7 sec nogmaals op play.

Stay tuned as always,

We will be back,

Nanami Crew:

Ginette, Admiraal

Oger, Matroos 1e klasse

Jolie, Matroos 1e klasse

Nr. 3, gamechanger

Boris, voordekker, kok en kiel-checker

@All Dank voor jullie reacties!
@Anja geen zorgen we zijn ze pas 1 keer uit het oog verloren op het strand. Ze waren bij het welbekende Papagayo naar binnen gelopen om een roze kerstboom te slopen.
@Anja, ik kan idd niet tegen bloed maar na 2 keer doe ik zo'n bevalling met mijn ogen dicht.

• 08 December 2013 - 22:18

Opa Rob :

Salut Crew of the Nanami.

Eindelijk lees/zie ik dat er geoefend wordt op zee. Zeer belangrijk als twee krasse knarren medio januari mee zouden willen varen .
    Heel toevallig zat ik op 8 januari 21.00 uur Nederlandse tijd op WWW.marine traffic.com te kijken of de Nanami al in beweging was gekomen of dat zij al ca 18 dagen lang lag te "roesten" in de haven en verdomd (1e Oefening?) de Nanami vertrok op 8 januari om 14.34 uur de haven uit maakte op zee wat zijl- manoeuvres en liep de haven weer in 18.47 uur !
    Lijkt mij niet plezierig( (ik vind het wel leuk) dat om de 4 minuten de positie van de Nanami via de satelliet wordt gespot met alle vaargegevens gekoppeld . De volgende fase van de "spionage " is wat de kok aan het brouwen is aan boord ! Of dat we over de schouders van de hulp- verloskundige (captain Boris ) de geboorte van de gamechanger meebeleven . De techniek van tegenwoordig staat voor niets!

Enige praktische zaken .
    De schroefdraad(hard plastic) van het het transparante voordekluik (om het luik zelf vast te zetten) is stuk . Is dat al gerepareerd/vervangen ? Kan mijn inziens gerepareerd worden met een Bison -lijm voor harde plastics .
    Is er een hand-held naaimachientje aan boord . Mocht het zeil onverhoopt scheuren dan moet dat gerepareerd kunnen worden .Ik neem een metertje zeil mee naar curaçao voor de eerste eventuele noodreparaties .
    Is er nog iets wat wij januari vanuit Nederland mee kunnen nemen ?

Behouden vaart : houdt de afstanden gezien de gamechanger wat kort(er)
    Veel plezier
    Opa Rob

P.s De einde jaars-pensioenen uitkeringen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. In dat verband is het boek van Thor Hijerdal interessant ( moet wel riet op curaçao groeien )

• 10 December 2013 - 20:32

Jolande:

Mooi hoor!
    Enneh.... wel een beetje bij de wal blijven met 39 wkn.....
    Jolande

• 10 December 2013 - 21:03

Emily:

Wow wat een mooie kinderen met hun zonnige huidje en blonde krullen, als nr 3 een meisje is mag ze dan worden uitgehuwelijkt?
    En hebben jullie al een kerstboom aan boord?
    Stiekem ben ik een heel klein beetje jaloers op zo'n zonnig zwangerschapsverlof..
    Geniet van alles!

• 11 December 2013 - 17:38

Jan, Bas & Anneloes:

Wouw wat een fantastische ervaring en wat geweldig dat jullie dit de kinderen kunnen geven.
    Geweldig leuk dat we jullie een beetje kunnen volgen het ziet er super uit!.

Overigens goed dat het geen Victoire 1200 is geworden deze zeilt veel beter;-)

Geniet van jullie bijzondere reis

Veel groeten van ons

Jan, Bas & Anneloes

• 12 December 2013 - 15:28

Hoezee Crew of the Nanami

Ik zie dat jullie ,ondanks" bezorgde" waarschuwingen, op 11 -12 toch nog het zeegat zijn uitgezeild .
    Vraag : Op" shipstraffic"lees ik af dat" the point of return" van de Nanami op zee om 17.54 uur is geweest . Omdat het het bij jullie ca 18.00 uur donker is neem ik aan dat ik Nederlandse tijden te zien krijg ? (6uur tijdsverschil )

Opstapper Rob

• 14 December 2013 - 14:15

Joeri & Elsbeth & Jochem & Emma:

Beste Buurtjes,

Hartstikke om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Gek idee dat jullie met z'n vieren weg zijn gegaan en met zijn vijfen terugkomen. We zijn erg nieuwsgierig!

Om jullie zonnige plaatjes weer enigszins in perspectief te plaats kan ik jullie meedelen dat de kerstboom inmiddels weer op het veldje staat :)

Veel plezier,

Joeri & Elsbeth & Jochem & Emma

• 18 December 2013 - 21:10

Anja:

Wel irritant dat op mijn oude vertrouwde iPhone ik zo moeilijk berichten kan plaatsen, maar ik hou vol.

Leuk dat je met Marjan gaat afspreken :-)

Hoop dat het inmiddels wat beter is uit te houden met het slapen...
    Houd ons op de hoogte! Dikke kus en groeten aan vrouw en kinders.
    Liefs Anja

• 19 December 2013 - 20:24

Opa Rob :

Zoals eerder gemeld ,niet onlogisch, "gezien " (nog niet gezien ) de gamechanger, "wordt de Nanami SCHERP in de gaten gehouden. En ja hoor!!, niets aan de hand in de stal sorry ik bedoel op het schip op 19 december . De Nanami vaart de haven uit en werkt, zoals altijd , gewoon zijn manoeuvres af , alsof de Nanami denkt : "Ooievaars zijn ook goed in het landen op de bramsteng " En wat is er nu mooier dan bevallen terwijl er een zacht blauw Caribisch zeetje onder de Nanami doorloopt .

Hierboven staat : "Reageer op dit reisverslag " Welk verslag wordt bedoeld ? Is de Captain uitgebruind ?; is de Admiraal uitgedikt?; zijn de krullen van matroos Oger en matroos Jolie uitgekruld ?Zijn er geen dolfijnen ,barracuda's en zeemeerminnen te melden ; geen foto's filmpjes meer te plaatsen ?

Alle gekheid op een stokje, er wordt hier met een zekere spanning afgewacht .

liefs