Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Boris, Ginette, Oger en Jolie - WaarBenJij.nu

Bonaire

Door: Bogi

Blijf op de hoogte en volg Boris, Ginette, Oger en Jolie

04 Februari 2014 | Bonaire, Bonaire

Followers,

Nadat Otis zijn laatste medische checks had gehad en zijn nieuwe paspoort in ontvangst had genomen was het tijd om de zeilen te hijsen en naar Bonaire (ca 40 mijl) te varen.

7.15 de haven uit om met met rustige zee, windkracht 4-5 bft tegen wind en stroom in optekruisen naar Bonaire. Bij verlaten van de haven kwamen de dolfijnen ons nog even uitgeleide doen. Sympathiek dat ze zo vroeg voor ons waren opgestaan!

Prachtige zeildag. Konden vrij scherp naar Bonaire varen maar werden toch nog vrij ver weggezet door de westenstroom en door drift. Met een paar slagen extra bereikten we Kralendijk waar we een plek in Harbour Village Marina hadden gereserveerd.

Dezelfde avond een huurauto geregeld voor de volgende ochtend en nog een hamburger in het havencafe. De hamburgers lieten lang op zich wachten en intussen werden wij op onze beurt opgegeten door de muggen.

De dagen erop Bonaire per auto verkend. Bonaire is veel droger dan Curacao met af en toe echt een prachtig western landschap met zand, rotsen en cactussen waar geen wilde paarden voortrazen maar wilde ezels rondlopen. De ezels werden vroeger gebruikt bij de zoutwinning en zijn nu verwilderd.
Ook staan langs de kust de zogenamde slavenhuisjes waar de slaven vroeger woonden die werkten in de zoutwinning.
Verder heeft Bonaire niet de mooie zandstranden van Curacao maar het is een waar mekka voor scubaduiken. Ook het snorkelen is al fantastich. Zeer helder water en veel vissen. Met drie kinderen wordt het scubaduiken wat lastig te regelen. Doen we de volgende keer als de kids het huis uit zijn.

Ons oorspronkelijk plan was om oostwaards naar Grenada te zeilen via de Venezuelaanse eilanden Las Aves en Los Roques maar op Curacao raadden de locals ons sterk af om deze eilanden te bezoeken of langs de kust van Venezuela te varen. Het schijnt dat sinds het overlijden van president Chavez het gebied geteistert wordt door piraten. En in 1 lange ruk naar Grenada pal tegen de wind zou te lang gaan duren.

Dus het plan werd opgevat om de Caribische zee over te steken naar St Kitts. Ook een hele reis (ca 400 mijl) maar we zouden dan een betere koers tov de wind kunnen varen. Volgens de cruisersguide zou eigenlijk maart-april de beste periode zijn.
De gribfiles (weerkaarten) lieten zien dat de komende dagen ongeveer 20 knopen wind staan (5 Bft) dus we waagden het erop.

S'ochtends vroeg weg op de motor. Rustig zeetje zeiden we nog tegen elkaa maar zodra we uit de luwte van Bonaire kwamen veranderde het beeld. Een heksenketel! Hoge golven die van alle kanten kwamen. Aantrekkende wind en een kapitein (Boris) die, nog niet eerder gebeurd, zeeziek werd (!) De Admiraal had het roer stevig in handen maar met eenzieke kapitein en onder deze omstandigheden was het geen optie is om een oversteek te gaan maken van 3-4 dagen met drie kinderen en besloten wordt dan ook om terug te zeilen naar Kralendijk om nieuwe plannen te maken en/of te wachten op een rustiger zee.

De dag erna zijn we weer teruggezeild naar Curacao waar we beter liggen dan in Krakendijk waar er s'avonds heel veel muggen zijn. Bovendien kunnen we van Curacao in een lange zeildag naar Aruba.

Teruggekomen in Curacao komt de havenmeester ons tegemoet met in zijn hand het geld van de Arubaanse kapitein die uiteindelijk na veel (sociale) druk toch maar de schade aan de preekstoek heeft betaald! Eind goed al goed!

Momenteel zijn we onze opties aan het overwegen. We kunnen nu nog niet naar het Noorden (te ruwe zee) niet naar het Oosten (duurt te lang tegen wind in) en niet naar het Zuiden (Venezuela/onveilig) en willen niet teveel naar het westen want dan moeten we weer terug tegen de wind in naar Curacao waar we willen eindigen. Bovendien wordt in het westen in dit jaargetijde de Caribische Zee aan lage wal hoog opgestuwd.

Waar het volgende verslag vandaan komt is dus vooralsnog onbekend.

Be good and stay tuned,

Nanami crew

• 04 Februari 2014 - 17:17

CArl Van SChagen:

Leuk om te lezen...ik kijk al uit naar volgende editie !
    GR
    CArl

• 05 Februari 2014 - 21:38

Lot:

Super leuk Bogijoo om weer jullie verhalen te lezen en fotos te bekijken. Mooi ventje ons nieuwe neefje! lfs uit Utrecht, Lotxxx

• 05 Februari 2014 - 23:30

Opa Rob:

Nanami crew ahoi
    Jammer dat jullie reis naar St Kitts niet doorging . Met recht lager wal! (beneden windse eilanden ) . Wellicht als de captain geen "kater"had gehad en de koers naar st Kitts zou zijn doorgezet was misschien de golfhoogte op den duur wat afgevlakt? en de" warrigheid"van de golven verminderd ? . Je vaart immers naar de BOVEN- windse eilanden . Ik had ook geen idee dat er "stroming" zou staan!

Is het nog een idee om twee goede klamboes aan te schaffen . Je hebt inmiddels weer een paar centen terug van de schade .

Zou wel op een of andere manier de boutgaten in het preekstoel plankje dicht maken .Daar blijft water in staan en gaat toch rotten .

Waar wij nog benieuwd naar zijn is of de plakletters het goed houden.

Liefs naar de kleine crew en behouden vaart

• 08 Februari 2014 - 21:58

Bas En Marieke:

Hey gezinnetje,

Mooi verhaal, wat een avontuur!
    Hier heerlijk winters, vanmiddag hebben wij al geskied, was tof!

Succes met het maken van de juiste keuze voor een volgende tocht, zonder zeeziekte!

Liefs Bas en Marieke

• 09 Februari 2014 - 13:58

Marjan:

Wow wat een reis! Mooi dat de arubaan toch de schade heeft betaald. Hopelijk wordt de zee wat kalmer zodat jullie toch ri noorden kunnen ! Groetjes ook van Martijn en Fleur.

• 10 Februari 2014 - 22:50

Thea:

Heerlijk om jullie verslagen te lezen. En de mooie foto's te kunnen zien. Prachtig mannetje is Otis, ik herken Oger in hem. Heel stoer.
    Mijn favoriete foto op dit moment is die van Ginette in haar mooie dolfijnenjurk met haar drietal en een emmer!
    We blijven hier enorm meeleven en als Jolande, Martin en ik elkaar tegenkomen vragen we elkaar direct: heb je nog nieuws over BoGi en de kids?

hartelijke groeten van Herman & Thea

• 17 Februari 2014 - 09:25

Martijn En Jelissa:

ohhhhh baby baby, wat een avonturen toch weer!!!!

Tell us more!!!

Later!

Witte Keniaan

• 19 Februari 2014 - 10:00

Ramon & Miranda:

Hee avonturiers! Wat een mooie verhalen en bijbehorende foto's. Op afstand genieten wij met jullie mee. Wanneer zijn jullie eigenlijk van plan om weer terug te komen in Nederland? Komen jullie überhaupt nog terug???? Zaterdag 12 april is er weer een reünie van het FRC in Raalte. Anja heeft al een what's ap groep gemaakt om iedereen te mobiliseren om te komen. De laatste keer was 8 jaar geleden. Zou leuk zijn als Boris er ook bij kan zijn. Groetjes uit Zwolle.